سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لوله کاروگیت

 

لوله کاروگیت

شناخت لوله کاروگیت با توضیحات ساده و روان خدمت شما عزیزان ارائه می‌شود. لوله های دوجداره پلی اتیلن یا همان لوله کاروگیت به لوله هایی گفته میشود که دارای دو جداره ،یک لایه بیرونی با شکل ظاهری موجدار و یا به عبارتی حلقه حلقه و یکی لایه درونی لوله که دارای سطحی صاف میباشد که جهت عبور سیالات با ماهیتهای فاضلابی اسیدی و بازی و پسابهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.


لوله کاروگیت فشار بار داخلی ندارد یعنی سیال در حال عبور از داخل این لوله ها دارای فشار بار داخلی نیست و این لوله ها عملا به عنوان یک جوی زیر زمینی وظیفه انتقال سیالات مایع را به عهده دارند     .

لوله کاروگیت دارای یک سطح بیرونی نیز میباشد که به صورت حلقه حلقه و دارای استحکام بالا یی میباشند و کلیه فشارهای سطحی و زیر سطحی اعم از بار زنده و مرده را در زیر سطح زمین متحمل میشوند و علت این حلقه حلقه شدن سطح لوله به دلیل استحکام بخشی به لوله میباشد .

لوله کاروگیت در سه بخش فشاری دسته بندی میگردند (منظور از فشار ،فشار بار خارجی است) که به ترتیب عبارتند از 16 /31?5/64 کیلونیوتن که هرکدام مصرف خاصی به لحاظ نوع سطح خاک فشار بار سطحی و زیر سطحی دارند .امروزه ما لوله کاروگیت را به این صورت در دنیای خود و در روزمرگی در خیابانها و کوچه ها میبینیم با داخلی زرد رنگ و سط مقطعی برنگ سیاه .

کاربرد سپتیک تانک

مشخصات فنی وکیفیت لوله کاروگیت می بایستی بااستاندارد DIN16961-2مربوط به کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی لوله و EN13476 (سایر آزمون های مربوط به مشخصات کیفیت محصول) مطابقت داشته باشد.

» حداقل مقاومت حلقوی (Ring Stiffness)برای لوله های کاروگیت براساس استاندارد DIN16961-2 می‌بایستی حداقل معادل SR24=31/5 KN/M2 باشد.

» نوع و کیفیت اتصالات مورد نیاز برای لوله‌ کاروگیت الزاما می‌بایست مطابق با معیارهای فنی ارائه شده دراستانداردهای DIN16961-2, EN13476, ASTM-849 باشد.

» سطوح داخلی وخارجی لوله و اتصالات باید صاف و تمیزبوده و نباید هیچ گونه شیار و تاول و سوراخ ویا هر گونه ناهمگونی دیگری درآن مشاهده گردد.

» لایه صاف داخلی لوله کاروگیت درخواستی باید از ‌ضخامت لازم جهت امکان استفاده از سیستم تحت فشار شستشوی لوله (Water Jet) برخوردار و داخل لوله ها کاملا صاف و دارای پوشش زرد زنگ باشد.

» لبه لوله ها واتصالات که بعداز برش تیز و برنده هستند باید از حالت تیزی وبرندگی خارج شوند.

تمامی این گفته به دلیل این است که تولید لوله کاروگیت امری بسیار مهم و ظریفی است و باید دقت کافی در تولید آن به تجربه آمیخته شود تا محصول مورد نظر کیفیت لازم را داشته باشد.

تذکر مهم تامین و تضمین کیفیت و واشر آببندی O-ringدر صورتیکه توسط شرکت دیگری تولید میگردد، به عهده سازنده لوله و طرف قرارداد می‌باشد.

لوله دوجداره کاروگیت PVC-U مخصوص جمع آوری آبهای حاصل از زهکشی – سطحی- انتقال آبهای ثقلی و کم فشار می باشد که در سایزهای 160-200-250-315-400 و 500 میلیمتری تولید می گردد. تولید لوله PVC-U دو جداره به منظور کاهش هزینه و افزایش مقاومت بار خارجی و طول عمر بهره برداری جهت انتقال آب های ثقلی و کم فشار ،شبکه فاضلاب شهری و صنعتی و جمع آوری آبهای سطحی طراحی گردیدو تکنولوژی و دانش آن از کشور آلمان می باشد.

مشخصات کلی لوله دوجداره کاروگیت PVCU :

1- لوله SN10و SN8 یا (حداقل سفتی حلقوی 50 – 31?5) کیلو نیوتن بر متر مربع بوده و از طول عمر بیشتری نسبت به سایر لوله های پلیمری برخوردار است (استاندارد9116 صفحه 21 جدول .(مقایسه مدول خزشی )

لوله کاروگیت ( Corrugated HDPE Pipe)

لوله های کاروگیت (لوله اسپیرال)، لوله های پلی اتیلنی با دیواره موجدار هستند. این نوع لوله ها بهترین گزینه برای سیستم های انتقال آب و فاضلاب شهری و روستایی است. لوله کاروگیت تحت استاندارد DIN 16961 در دو یا سه لایه تولید می شوند.

لوله های کاروگیت با استفاده از دستگاه اکستروژن و به صورت مارپیچی ساخته می شوند. سطح داخلی این لوله ها صاف و سطح خارجی آن ها به صورت موجدار است. ساختار لوله کاروگیت از سه لایه زیر تشکیل شده است:

لایه داخلی: این لایه به طور مستقیم با مایع عبوری از لوله در تماس است. لایه داخلی لوله کاروگیت از مواد اولیه پلی اتیلن با چگالی بالا تشکیل شده است.

لایه میانی: این لایه برای استحکام بخشیدن به ساختار اصلی لوله طراحی شده است. برای این هدف، یک سری نوارهای باریک فولادی آغشته شده با نوعی چسب، در این بخش از لوله کاروگیت استفاده می شود.

لایه خارجی: این لایه برای محافظت از قسمت های داخلی لوله به کار می رود.

 لوله کاروگیت در پروژه های عظیم آبیاری، آبرسانی، فاضلاب و سیستم های زهکشی کاربرد گسترده ای دارند. لوله کاروگیت با طول عمر بیش از 50 سال، مقاومت بالایی در برابر خوردگی شیمیایی دارند. این لوله ها علاوه بر استحکام بالا، انعطاف پذیری خوبی نیز دارند.

انواع لوله کاروگیت

مزایای استفاده از لوله کاروگیت:

سهولت در حمل و نقل، نصب و اتصال

سازگار با محیط زیست

صرفه جویی در هزینه

عدم نیاز به اتصالات اضافی

مقاومت خوب در برابر سایش (سایش توسط آب و خاک در موقعیت نصب زیرزمینی) و ضربه

در تولید لوله های کاروگیت اسپیرال، مواد خام پلیمری و انواع افزودنی به کار می رود؛ بنابراین لوله ها پس از تولید، برای انجام یک سری آزمایش های خاص وارد آزمایشگاه کنترل کیفی می گردند. تست های مورد نظر مطابق با روش های استاندارد و توسط مهندسان و کارشناسان انجام می شود. برخی از مهم ترین تست هایی که بر روی لوله کاروگیت انجام می شود عبارتند از:

استحکام

تست MF

تست مقاومت در برابر ضربه

تست تراکم

تست کشش

آزمون دوام در برابر حرارت

تست نشتی

تست طولی

لوله کاروگیت گازرسانی

لوله کاروگیت گازرسانی

لوله های پلی اتیلن کاروگیت، به روش های الکتروفیوژن به یکدیگر متصل می شوند. روش جوش الکتروفیوژن، یک روش اتصال مناسب برای جوش دادن لوله های پلی اتیلنی با قطرهای بسیار زیاد است.

این لوله ها معمولاً در خطوط فاضلاب شهری نصب می شوند. اتصال لوله کاروگیت توسط جوشکاری و همچنین استفاده از اتصالات پلی اتیلنی، امکان نشت مایع از لوله را حذف می کند.

برای مقاومت لوله در برابر اشعه UV خورشید، کربن سیاه به مواد اولیه ساخت لوله اضافه می کنند. این کار باعث افزایش طول عمر لوله هایی می شود که به صورت سطحی روی زمین نصب شده اند.

به عنوان نتیجه می توان گفت، لوله کاروگیت بهترین لوله از جنس پلاستیک – پلیمر است که در صنایع آب و فاضلاب کاربرد فراوان دارد. در ادامه کاربردهای لوله کاروگیت را معرفی می‌کنیم.

لوله کاروگیت

کاربرد لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت نوعی از لوله های پلی اتیلن هستند که کاربردهای گسترده ای در صنایع آب و فاضلاب دارند. لوله های کاروگیت با نام لوله پلی اتیلن دو جداره هم در بازار شناخته شده هستند. خاصیت دو جداره بودن، باعث می شود لوله بتواند استحکام بیشتری در برابر فشارها و تنش های محیطی داشته باشد.

جداره خارجی لوله کاروگیت به صورت حلقه حلقه و سطح داخلی آن، صاف است. این خصوصیت به ویژه برای عبور مایعات شیمیایی و دارای ماهیت اسیدی و همچنین فاضلاب و پساب صنعتی، بسیار حائز اهمیت است.